Voedzaam vlees

Net als vis, groenten, fruit, vetten, zuivelproducten, ... hoort vlees thuis in een gezond en gevarieerd menu. Vlees bevat immers een aantal essentiële voedingsstoffen. Bovendien is het aanbod zo groot, dat je eindeloos kan variëren. Maar wat zit er nu allemaal in vlees?

Voedzame bron

Vlees is een belangrijke bron van kwaliteitseiwitten, B-vitaminen (B1, B3, B6 en vooral B12) en mineralen zoals ijzer en zink. Je hebt deze voedingstoffen nodig voor de groei, de goede werking en het onderhoud van je lichaam. Vlees is voor ouderen (senioren) vooral belangrijk door de vitamine D en vitamine B12. Deze voedingsstoffen zijn goed voor sterke botten en het geheugen. 

Bruto-netto

Volwassenen hebben zo’n 100 tot 125 gram vlees(waren), vis, kip of eieren per dag nodig. Dat is dan het gewicht in gram van gare producten, dus bijvoorbeeld vleeswaren en bereid vlees samen. Vlees verliest bij de bereiding ongeveer een kwart aan gewicht (vocht). Je hebt dus 100 gram vers vlees nodig om 75 gram over te houden.

Kies voor kwaliteit

Overdaad is natuurlijk nooit goed. Net zoals met alle voeding nuttig je vlees best met mate. Bij Renmans adviseren we vooral om te kiezen voor kwaliteit. Bij ons weet je wat je koopt: streng gecontroleerd en vers vlees van lokale leveranciers. En je beenhouwer kan je alles vertellen wat je wil weten. Tot slot is ook de bakwijze niet onbelangrijk: overdrijf niet met boter of olie (vetstof) en snij verbrande stukken weg.